Hensikt og omfang
Formålet med veiledningen
er å beskrive legens, arbeidsgivers og pasientens ansvar og rolle
ved yrkessykdom/yrkesskade, samt aktuelle trygde- og erstatningsrettigheter
ved yrkessykdom/yrkesskade.
Skjemaer:
Følgende skademeldingsblanketter er nå tilgjengelig for elektronisk
utfylling:
- NAV
13-07.05 A - Brukes for skade og sykdom påført under
arbeid på norsk eller utenlandsk landterritorium. For arb.giver
primært, eller arb. taker om arbeidsgiver ikke oppfyller sin plikt
til melding.
- NAV 13-00.21
- Brukes som en forenklet SKADEFORKLARING ved uventede akutte ytre hendelser
/ ulykker.
- Meldeskjema
154b (154c nynorsk utgave ) skal brukes av LEGE. Når det foreligger
en mer alvorlig / organisk eller sikker skade / sykom.
- Legeerklæring ved yrkesskade / yrkessykdom
- "NAV 13-00.30"
på 4 sider (merket "A"). (Det KAN bli nødvendig
å få denne sendt fra NAV om de ikke er på nett.)
- Legeerklæring ved yrkesskade / yrkessykdom
- "NAV 13-00.41"
på 2 sider (merket "B"). (Det KAN bli nødvendig
å få denne sendt fra NAV om de ikke er på nett.)
- NAV 13-06.05 - Brukes for skade og sykdom som
er påført i forbindelse med petroleumsvirksomhet til havs.
- NAV 13-08.05 - Brukes for skade og sykdom som
er påført under militær tjenestegjøring
- NAV 13-07.08 - Brukes for skade og sykdom som
er påført under tjeneste på skip eller under fiske/fangst.
Oversikt / Praktisk oppsummering
Kort fortalt bør arbeidsgiver melde yrkesskader eller yrkessykdommer
og NAV / trygden så avgjøre om dette godkjennes. Hvis NAV
ikke er i tvil avslås eller vedtas det at det foreligger yrkesskade
/ yrkessykdom, alt ettersom. Ved tvil vil NAV / trygden be om legeerklæring.
Parter i saken er arbeidstakeren på den ene siden og NAV / trygden
som pasientens "forsikringsselskap" på den andre. Mens
legen er sakkynding 3.-person som uttaler seg ved behov.
Ved mistanke eller avklart hendelse på arbeidet om en yrkesskade
eller yrkessykdom BØR de nærmeste til hendelsen melde dette
til myndighetene. Arbeidsgiver og andre i tilsvarende stilling er pålagt
meldeplikt til NAV lokalt (NAV
13-07.05 A ) i medhold av folketrygdloven § 13-14. Alle skader
eller yrkessykdommer som gjør det nødvendig med medisinsk
behandling eller medfører arbeids uførhet skal meldes. Meldingen
skal sendes inn snarest og senest innen tre dager. Siste frist for melding
for å kunne komme i posisjon for erstatning er 1 år. Dersom
den meldepliktige ikke oppfyller sin meldeplikt, kan den skadede selv
melde skaden. Den skadede kan da bruke samme skjema (NAV
13-07.05 A ). Ved uventede akutte ytre hendelser / ulykker skal den
skaded bruke skjema NAV 13-00.21.
Ved Skadede som er frilansere eller selvstendige næringsdrivende,
må selv melde skaden. Enhver lege skal melde til Arbeidstilsynet
( Meldeskjema
154b) sykdommer som legen antar skyldes arbeidssituasjonen - også
sykdommer som ikke går inn under yrkesskadereglene i folketrygden.
Vanligvis vil / bør meldingen være sendt fra arbeidsplassen.
Hvis legen ikke mener det er særlig sannsynlig at sykdommen / skaden
skyldes arbeidet BØR arbeidstaker / eller arbeidsgiver melde og
legen avvente om NAV / trygden ønsker "Legeerklæring
ved Yrkesskade / Yrkessykdom". Det finnes to skjema-sett for dette:
enten "NAV 13-00.30"
på 4 sider (merket "A"), eller "NAV
13-00.41" på 2 sider (merket "B"). Begge legeerklæringssettene
har identiske førstesider. Meldinger og legeerklæring om
arbeidssykdom / skader går som regel til en sentral forvaltningsenhet
i NAV-systemet som har spesielle kunnskaper om dette. Ved yrkessykdommer
krever de vanligvis IKKE at legen bruker de over nevnte skjemaene ved
utfylling, når det bes om legeerklæringer. Ved yrkesskade
vil det som regel være tilstrekkelig å benytte "NAV 13-00.41"
på 2 sider (merket "B").
I Akershus har NAV Skedsmo - Forvaltningsenheten - ansvar for saksbehandling
av meldinger og legeerklæringer om yrkesskade / yrkessykdom.
Slitasjesykdommer blir som regel ikke godkjent som yrkessykdom / yrkesskade.«Kink»eller
«forstrek nin g er» oppstått under bæring, løfting
osv kan i alminnelighet ikke godkjennes som yrkesskade med mindre det
har skjedd noe «ulykkesartet». I slike tilfeller vil NAv /
trygden kunne avslå søknaden / meldingen uten at man trenger
å innhente legeerklæring.
Nærmerer Beskrivelse
Meldeplikt
Både lov om folketrygd, arbeidsmiljøloven og forskrift om
systematisk oppfølging av arbeidsmiljøet i petroleumsvirksomhet
har bestemmelser som omhandler meldeplikt ved yrkesskade og yrkessykdom.
Dagens regelverk innebærer to ulike meldekriterier og to ulike meldeskjema,
avhengig av hvem som melder.
Lege
I henhold til arbeidsmiljøloven § 22 skal enhver lege sende
skriftlig melding til Arbeidstilsynet dersom det er mistanke om at en
pasients sykdom har sammenheng med arbeidssituasjonen. Dersom vedkommende
arbeider offshore skal meldingen sendes til Oljedirektoratet. Kopi av
meldingen skal sendes til trygdekontoret dersom pasienten ønsker
det. Pasienten selv skal også ha en kopi av meldingen. Meldeskjema
154b (154c nynorsk utgave ) skal brukes. Denne sendes Arbeidstilsynet.
Når en skade er meldt av arbeidsgiver / arbeidstaker (ev. lege)
kan legen bli spurt om å fylle ut Legeerklæring ved yrkesskade
/ yrkessykdom - "NAV 13-00.30"
på 4 sider (merket "A") eller Legeerklæring ved
yrkesskade / yrkessykdom - "NAV
13-00.41" på 2 sider (merket "B").
Arbeidsgiver
Ved yrkesskade eller yrkessykdom som gjør det nødvendig
med medisinsk behandling eller medfører arbeidsuførhet eller
som kan gi rett til ytelser etter folketrygdloven, skal arbeidsgiver i
henhold til lov om folketrygd § 12-4 sende melding til trygdekontoret.
Rikstrygdeverkets
blankett 13-07.05 A (nytt skjema 2007) fylles ut i fem eksemplarer,
hvorav den skadde skal ha et eksemplar.
Arbeidstaker
Enhver arbeidstaker har plikt til å melde fra til arbeidsgiver om
skade eller sykdom som skyldes arbeidssituasjonen. Etter 1. mai 1997 kan
arbeidstaker selv melde en yrkesskade eller yrkessykdom til trygdekontoret
dersom arbeidsgiver unnlater å gjøre det. Meldeskjema Rikstrygdeverkets
blankett 13-07.05 A (nytt skjema 2007) skal brukes i slike tilfeller.
Skademelding til forsikringsselskapet
Den skadde må selv sende skriftlig melding til arbeidsgivers forsikringsselskap
dersom skaden er av en slik art og omfang at det fører til merutgifter,
inntektstap eller varig men. De fleste forsikringsselskap har egne skademeldingsskjema
som skal benyttes.
Ved et eventuelt erstatningskrav vil forsikringsselskapene
ofte be om relevante journalopplysninger. Spesielt opplysninger om eksponering,
diagnose/symptomer og tidspunkt for første kontakt med lege for
aktuelle lidelse vil være av erstatningsmessig betydning.
I mange tilfeller vil forsikringsselskapene avvente
saksbehandlingene i Rikstrygdeverket og følge denne. Dette er ikke
alltid riktig. Forskjeller i kravet til årsaksdokumentasjon, ulik
vektlegging av en persons mottakelighet for sykdom, samt en utvidelse
av hvilke sykdommer som kan utløse erstatning, gjør at krav
om godkjenning som yrkessykdom kan bli avvist etter reglene i folketrygdloven,
men utløse erstatning fra forsikringsselskapet.
Godkjenning av yrkesskade og yrkessykdom
etter folketrygdloven
I følge folketrygdlovens § 13-3 er en yrkesskade en personskade,
en sykdom eller et dødsfall som skyldes arbeidsulykke. Som arbeidsulykke
regnes en plutselig eller uventet ytre hendelse som vedkommende har vært
utsatt for i arbeidet. Som arbeidsulykke regnes også en konkret
tidsbegrenset ytre hending som medfører en påkjenning eller
belastning som er usedvanlig i forhold til det som er normalt i vedkommende
arbeid. Belastningslidelser som over tid har utviklet seg i muskel-/skjelettsystemet,
regnes ikke som yrkesskade. Det sammen gjelder lidelser som har utviklet
seg over tid som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger
over tid. Ifølge folketrygdlovens §13-4, skal en sykdom godkjennes
som yrkessykdom dersom den aktuelle eksponeringen og/eller sykdom omfattes
av forskriften og følgende delvilkår er oppfylt:
- Sykdomsbildet er karakteristisk og
i samsvar med det som den aktuelle påvirkning kan framkalle
- Arbeidstakeren har over tid og i konsentrert
form vært utsatt for den aktuelle påvirkningen i en slik
grad at det er rimelig sammenheng mellom påvirkningen og det aktuelle
sykdomsbildet
- Symptomene har oppstått i rimelig
tid etter påvirkningen
- Det er ikke mer sannsynlig at en annen
sykdom eller påvirkning er årsak til symptomene
Både trygdekontor, fylkestrygdekontor
og Rikstrygdeverket kan be om ytterligere utredning for å kunne
ta stilling til om det foreligger en yrkessykdom. Slik utredning kan skje
ved en arbeidsmedisinsk avdeling eller annen spesialavdeling ved et sykehus.
I noen tilfeller vil andre institusjoner bli koplet inn. Det er vanlig
å innhente spesialisterklæring hvor trygdekontoret bl.a. ber
om at den medisinske invaliditetsgraden blir anslått etter retningslinjer
gitt av Rikstrygdeverket. Slike uttalelser er rådgivende. Endelig
avgjørelse blir fattet av Rikstrygdeverket, som også har
egne leger som vurderer de foreliggende opplysninger.
Godkjenning av yrkesskader og yrkessykdommer
etter lov om yrkesskadeforsikring
Etter lov om yrkesskadeforsikring skal "listesykdommene" anses
forårsaket i arbeid, i arbeidstiden, på arbeidsstedet. med
mindre forsikringsselskapet kan bevise at dette åpenbart ikke er
tilfelle (omvendt bevisbyrde) Det skal heller ikke legges vekt på
sørlig mottakelighet for sykdom og lov om yrkesskadeforsikring
omfatter flere skader og sykdommer enn lov om folketrygd (§11.c).
Krav om erstatning kan derfor bli avslått etter lov om folketrygd
og innvilget etter lov om yrkesskadeforsikring og omvendt.
Trygde- og erstatningsrettigheter
Yrkesskade brukes som felles betegnelse på skade og sykdom etter
arbeidsulykke og visse likestilte sykdommer som skyldes påvirkning
i arbeid. Yrkesskadebegrepet er et juridisk begrep. Det sier noe om årsaksforhold,
og på nærmere gitte vilkår medfører yrkesskade
økonomiske fordeler.
Personer med yrkesskade og yrkessykdom har rettigheter
etter lov om folketrygd. I tillegg gis det erstatning for inntektstap,
merutgifter og varig men etter lov om yrkesskadeforsikring som trådte
i kraft 1.1.1990. Selvstendig næringsdrivende kan tegne tilleggsforsikring
i folketrygden, og eventuelle private forsikringer. Mange arbeidstakere
har også egne forsikringer som er tegnet gjennom fagforening, av
arbeidsgiver eller via ektefelles forsikringer.
Ytelser etter lov om folketrygd
Ved yrkesskade og yrkessykdom gis de samme former for ytelser som skade
og sykdom av annen årsak. Ved godkjente yrkesskader kan imidlertid
stønadsdekningen være bedre. Dessuten er det bare ved yrkesskader/yrkessykdom
at folketrygden yter menerstatning
- Det ytes full godtgjørelse for
nødvendige utgifter til legehjelp, fysikalsk behandling, medisiner
med mer
- Rehabiliterings-/attføringspenger
og uførepensjon beregnes som om vedkommende har full opptjenings-
og trygdetid i folketrygden. Inntektsevnen må være redusert
med minst 30% for at disse ytelsene skal være aktuelle (ellers
vanligvis 50%)
- Dersom yrkesskaden/yrkessykdommen medfører
et varig og betydelig medisinsk men, (større enn 15%) utbetales
menerstatning.
Alle søknader om ytelser etter
folketrygdloven må fremmes til lokalt trygdekontor. Enkelte trygdekontor
tar direkte kontakt med pasienten på bakgrunn av meldeskjema 154b,
men vanligvis må pasienten selv ta direkte kontakt med trygdekontoret
og be om at søknader blir behandlet. Ved enkelte yrkessykdommer
benytter trygdekontoret tilleggsskjema som den skadde må fylle.
Dette skjer vanligvis ved spørsmål om løsemiddelskade,
larmskade og yrkesbetingete hud- og lungesykdommer.
Ytelser etter lov om yrkesskadeforsikring
Lov om yrkesskadeforsikring trådte i kraft 1.1.1990 og omfatter
skader og sykdommer som er konstatert etter at loven trådte i kraft.
Alle arbeidsgivere er pålagt å tegne en slik forsikring for
sine arbeidstakere. Staten og enkelte kommuner er selvassurandører,
og i slike tilfeller dekkes erstatningen direkte av arbeidsgiver.
Lovens ytelser:
- Dekning av påførte og
framtidige utgifter som ikke dekkes av folketrygden
- Erstatning for lidt økonomisk
tap og framtidig inntektstap
- En erstatning dersom skaden/sykdommen
medfører medisinsk men som er større enn 15%
- Ved dødsfall gis erstatning
til etterlatte
Erstatning fra arbeidsgivers forsikringsselskap kommer i tillegg til
ytelsene fra folketrygden.
Krav om erstatning etter denne loven skal fremmes
direkte til arbeidsgivers forsikringsselskap, og må gjøres
i tillegg til at man fremmer krav til trygdekontoret. Det er ikke nødvendig
å gå via arbeidsgiver, selv om det kan være naturlig
å informere om det. Statsansatte fremmer krav til Statens pensjonskasse.
Dersom en arbeidstaker har sluttet i arbeid når yrkessykdommen blir
konstatert, er det forsikringsselskapet til siste arbeidsgiver som har
ansvar for en eventuell erstatning. Dette gjelder selv om påvirkningen
har skjedd hos en tidligere arbeidsgiver. Har siste arbeidsgiver gått
konkurs eller virksomheten har opphørt, skal krav fremmes til det
forsikringsselskap hvor siste arbeidsgiver hadde tegnet forsikring. Dersom
arbeidsgiver ikke har tegnet forsikring, skal krav fremmes til Yrkesskadeforsikringsforeningen
(pb 22551 Solli, 0202 Oslo).
Det kan være vanskelig for den yrkesskadde
å skaffe seg oversikt over de rettigheter og ytelser som er aktuelle
når man blir rammet av en yrkessykdom eller en yrkesskade. Det anbefales
at arbeidsmedisineren ved behov er behjelpelig med å sette i gang
prosessen, ev. hjelpe pasienten til å komme i kontakt med trygdekontor,
forsikringsselskap, BHT eller fagforening. Ved alvorlige sykdommer bør
pasienten raskest mulig få hjelp til å fremme krav både
til trygdekontor og forsikringsselskap. Når det gjelder yrkessykdommer,
kan det være fornuftig å engasjere advokat. Utgifter til advokathjelp
kan helt eller delvis dekkes av forsikringsselskapet. Advokaten må
ha forhåndsgodkjenning fra forsikringsselskapet.
Informasjon ble i 2010 sakset
fra © 2009 Norsk helseinformatikk as.
Men en del info ble oppdatert pga manglende gyldighet.
Tore Olai Høghjelle, spesialist i allmennmedisin. |