Legevakten i Ås kommune består av flere deler.
Legevakt
i Ås utenom kontortid = Follo Legevakt
Ås
er tilknyttet Follo Legevakt.
Follo
Legevakt har åpent mellom 18.00 og 07.00 på hverdager og
hele døgnet i helger.
Follo Legevakt ligger i Vardåsveien 3, lokalisert i tilknytning
til Ski sykehus.
TLF: 64 87 19 30
Hvordan
komme seg dit:
Besøksadresse: Vardåsveien 3, 1400 Ski Kart
Daglegevakten
i Ås
Når du pluttselig får
behov for lege på dagtid er hovedregelen at du tar kontakt med
fastlegen din så lenge det er på dagtid. Alle fastleger
setter av timer til øyeblikkelig hjelp hver dag.
Som en ekstra sikkerhet, og fordi det har vist seg mer effektivt, har
alle kommuner i Follo en liste over leger som hver dag har ansvaret
for å ta unna det som er av ekstra øyeblikkelig hjelp som
ikke fastlegene klarer å ta.
Dette kalles Daglegevakten.
I samme
lokaler som Follo Legevakt ligger det som kalles LV-sentralen (Legevakt
Sentralen).
LV-sentralen har oversikt over hvem som har Daglegevakt i din kommune
og kan sette deg i kontakt med ham / henne.
LV-sentralen har samme telefonnummer som Follo Legevakt:
TLF: 64 87 19 30
Daglegevakten
i Ås = Mellomvakten + AMK-vakt
Fordi
Follo Legevakt er stengt fra 07 om morgenen til 18 om kvelden er Daglegevakten
altså i perioden:
07.00 - 18.00
Siden ingen Fastleger har kontortid så tidlig som fra 07 eller
så sent som til 18 deles Daglegevakten opp i to.
Mellomvakten: Legen som har Daglegevakt
skal være tilgjengelig på telefon og klar til å rykke
ut i de to mellomrommene på morgen- og kveldstid: Etter Follo
Legevakt er stengt om morgenen til Fastlegekontorene etterhvert åpner.
Og etter Fastlegekontorene etterhvert stenger til Follo Legevakt igjen
åpner. Det er ikke sikkert legen sitter klar på kontoret
sitt kl 07 og venter på telefoner. Ringer du i denne perioden
vil det eventuelt bli avtalt å møtes på legens kontor
hvis det er Strengt Nødvendig.
Mellomvakten: 07-09 og 15-18
AMK-vakten: Dette er den egentlige Daglegevakten
som er beskrevet over hvor en lege
hver dag har ansvaret for å ta unna det som er av øyeblikkelig
hjelp som ikke fastlegen klarer å ta. Årsaken til at vi
kaller det AMK-vakt (AMK=Akutt Medisinsk Kontaktsentral) var fordi legen
som tidligere hadde AMK-vakt i prinsippet kun hadde plikt til å
ta unna strengt øyeblikkelig hjelp. I praksis tar denne legen
i dag i prinsippet i mot alle som ønsker time samme dag.
AMK-vakten: 09-15
Egentlig var det kanskje Mellomvakten som skulle hete AMK-vakt. Erfaringsmessig
er legene vanskeligerer å be om å gå utover sine Strengt
Pålagt Plikter i disse tidlige morgentimene og sene kveldstimene.
Noen synes Mellomvakten er et svakt punkt i systemet, og ideelt sett
skulle nok mange ønsket seg en Follo Legevakt som var åpent
16-09.
Litt
mer om Follo Legevakt og LV-sentralen
Det er
lett å blande LV-sentralen sammen med selve den fysiske Follo
Legevakt.
I prinsippet har LV-sentralen og Follo Legevakt to litt forskjellige
funksjoner.
LV-sentralen er egentlig en avansert telefonsentral som ligger i et
eget rom vegg i vegg med Follo Legevakt. LV-sentralen er åpen
døgnet rundt hele året. LV-sentralen betjenes stort sett
av de samme sykepleierne som også jobber på Follo Legevakt.
Den fysiske Follo Legevakt har kun åpent for oppmøte utenom
legenes vanlige kontortid.
Hvis du ikke lykkes å komme i kontakt med Fastlegen på dagtid
/ i kontortiden kan du ringe LV-sentralen. Den har samme telefon som
til Follo Legevakt.
Du kan altså ringe LV-sentralen hele døgnet hele året,
men oppmøte til den fysiske Follo Legevakt er kun mulig utenom
kontortiden.
LV-sentralen har oversikt over hvilke leger som har Daglegevakt i Follos
kommuner. De har legenes hemmelige telefonnumre osv.
På hverdager / i kontortiden vil LV-sentralen vite hvilken lege
som daglegevakt i din bokommune. De kan koble deg direkte over til vakthavende
lege.
Vanligvis vil du bli informert om hvilket kontor legen som har daglegvakt
jobber på. Og henvist til å ring dit selv, eller kjøre
dit.
LV-sentralen kan også hjelpe deg å få kontakt med
Fastlegen din. Hvis du vet at hun / han er på kontoret, men bare
ikke klarer å komme frem på telefonen, ikke glem at du kan
be om hjelp til dette.
Fastlegen vil derimot ofte henstille deg om å bruke den legen
som er satt opp på daglegevakt fordi hun / han har satt av ekstra
plass på timelistene denne dagen til å takle øyeblikkelig
hjelp og uforutsette hendelser.
Dette er en vel utprøvd ordning som har vist seg å være
til beste for alle parter i de fleste situasjoner.