©Tore Olai Høghjelle
|
PRAKTISK
/ SKJEMAER:
- NAV
- Hjelpemiddelsentral Oslo / Akershus
- Rekvirering / Søknad
- Ortopediske
Hjelpemidler
- Tekniske
Hjelpemidler
- Behandlingshjelpemidler
|
- Det er ofte ergoterapeutene i kommunen din som
hjelper deg med å fylle ut og søke om Hjelpemidler mv.
Her er nettsiden til ERGOTERAPI-TJENESTEN
I ÅS KOMMUNE.
Ta ev. kontakt med fastlegen din eller
andre i kommunen får å få mer hjelp.
Når det hjelper TOLK som hjelpemiddel - se også sidene for
døvetolk
og språktolk
- Fra 1. januar 2010 har Oslo kommune og NAV Hjelpemiddelsentral
Oslo og Akershus felles formidling av hjelpemidler i Oslo. Felles telefontjenester
for reparasjon av hjelpemidler i Oslo, lettere å prøve
hjelpemidler, samt direkte transport av hjelpemidler er noen av endringene
som skal gjøre det enklere å være hjelpemiddelbruker
i Oslo.
- For å gi hjelpemiddelbrukere i Oslo en
bedre tjeneste er Oslo kommune og NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus
nå sammen om hjelpemiddelformidlingen. Endringene omfatter oppretting
av noen nye tjenester og noe omorganisering av det som har vært
fra før.
- Felles telefontjeneste og ordrekontor: Alle
bydelene, samt sykehjemsetaten har åpnet egne hjelpemiddeltelefoner
for brukere. Brukere kan ringe hjelpemiddeltelefonen i sin bydel når
de har behov for nye hjelpemidler.
- Det er også opprettet et felles teknisk
ordrekontor, som håndterer alle henvendelser om tilpassing, vedlikehold,
reparasjon og kondemnering av trygdefinansierte hjelpemidler. Oslo kommune
og NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus samarbeider nå tett
om alle hjelpemiddeltekniske tjenester, slik at du som hjelpemiddelbruker
ikke skal trenge å tenke på hvem du skal kontakte.
- Brukere som har spørsmål om lover
og regler, innsendte søknader og bestilte hjelpemidler, kan som
tidligere ringe NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus sitt kundesenter.
- Enklere å prøve hjelpemidler: På
Løren er det et utprøvingssenter for hjelpemidler for
brukere i Oslo og Akershus. På utprøvingssenteret møtes
du av verter med ulike spesialfelt. Du kan komme uanmeldt eller bestille
time for å få mer hjelp og rådgiving i utprøvingen.
Mer om utprøvingssenteret, adresse og åpningstider finner
du til høyre på denne siden.
- Utprøvingen kan også skje andre
steder, og hjelpemiddelsentralen er behjelpelig med å legge tilrette
for det. Kontakt hjelpemiddelsentralen / hjelpemiddeltelefonen for å
få mer informasjon om dette.
- Direkte transport av hjelpemidler: Med ny hjelpemiddelformidling
i Oslo blir det flere muligheter for å transportere det nye hjelpemiddelet
til hjelpemiddelbrukeren. Hjelpemidlene kan transporteres direkte fra
hjelpemiddelsentralen hjem til hjelpemiddelbrukeren eller til bruksstedet.
Hjelpemiddelteknikere leverer og henter utstyr dersom krever montering/installasjon
eller demontering/avinstallasjon. Andre hjelpemidler bringes og hentes
av en kommunal sjåførtjeneste.
- Hjelpemiddelbrukere kan også hente og
levere hjelpemidler selv hos NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus.
- Ved midlertidige utlån av hjelpemidler
har brukeren selv ansvar for å hente og bringe tilbake hjelpemidlene
til Oslo kommunes hjelpemiddellager.
- Ingen endringer for brukere i Akershus: Samorganiseringen
er i dag kun mellom NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus og Oslo
kommune. Selv om NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus dekker begge
fylkene, har ikke Akershuskommunene opprettet tilsvarende samarbeid,
og brukere i Akershus ikke vil derfor ikke oppleve særlige endringer,
utover de tjenestene hjelpemiddelsentralen ellers utvikler, som f eks
utprøvingssenteret.
|
|